13 December 2018

Blog dla pasjonatów motoryzacji

by WordPress

Historia modelu

Citroën C5 2.0HDI wersja wyposażenia : Selection

 

Citroën C5 to przedstawiciel klasy średniej, następca modelu Xantia / wypłaniającu lukę pomiędzy dużym Xm a nowym flagowym modelem C6/. Produkowany w latach 2001-2017.

 

Eksploatacja

Citroen C5 2010 rok Tak jak w pierwszej generacji najważniejszą nowinką techniczną było hydropneumatyczne zawieszenie, dostępne za dopłatą. W wersjach z mechanicznym podwoziem zawieszenia mają konstrukcję wielowahaczową i również świetnie spisują się na drodze. Fot. Citroen

Najmocniejszy punkt C5 trzeciej generacji to bardzo komfortowe hydropneumatyczne zawieszenie.

 

Zawieszenie hydropneumatyczne trzeciej generacji – Hydractiv III. Zadebiutowało ono w Citroenie C5 / identyczne jak w  C6/.  Ciekawa funkcja to  zmiany prześwitu auta zależnie od prędkości jazdy. Podczas szybkiego podróżowania auto obniża się o 15 mm przy przekroczenie na dobrej drodze 110 km/h, Do wyjściowego poziomu C5 powróci, jeśli prędkość spadnie poniżej 90 km/h. Dodatkowo  mamy do dyspozycji przycisk  Sport między dwoma przyciskami od prześwitu. Zawieszenie hydropneumatyczne było dostępne tylko z najdroższą opcja wyposażenia : Exclusive.

Wyciszenie

Testowy samochód jest doskonale wyciszony i nawet jazda po autostradach nie zagłusza spokojnej rozmowy. Znakomity jest również seryjny system audio.

Poziom hałasu przy prędkości 130km/h na 6 biegu wynosi 69db. Dla porównania główni rywale z klasy średniej : Opel Insignia 2.0 CDTI – 71db, Mazda 6 2.2 SkyActiv-D – 70db,Skoda Superb 2.0 TDI – 69db.

Identyczny wynik osiągnał Porsche Panamera 4S Diesel / diesel biturbo/V8/32 / o wartości 680.000 zł !!!

 

Raport awaryjności wg niemieckiego TÜV

 

Miejsce Marka Model Udział poważnych usterek w % Przebieg w tys. km.
1 Porsche 911 10.5 58
2 Mazda 2 11.2 68
3 VW Golf Plus 11.5 85
4 Toyota Auris 11.8 79
5 Mercedes Klasa C 13.1 95
5 Toyota Corolla Verso 13.1 101
7 Audi TT 13.3 81
8 Toyota Yaris 13.6 75
9 Mercedes SLK 13.7 65
10 Honda CR-V 14.3 97

106

Citroen

C5

29.6

120

Pomimo słabej pozycji w rankingach niezawodności muszę stwierdzić, że samochód, który nigdy mnie nie zawiódł.

 

Citroën C5  – eksploatacja, ceny części zamiennych

2.0 benz. 2.0 HDi/140 KM
Olej silnikowy 4,3-5,0 l, 5W-40 (B71 2296), wym. co 30 tys. km 5,2 l, 5W-30 (CF, B71 2290), wym. co 30 tys. km
Olej w skrzyni manualnej 1,9 l, 75W-80 1,9 l, 75W-80
Układ chłodzenia 9,4-9,8 l (na bazie glikolu) 10,8-11,5 l (na bazie glikolu)
Płyn hamulcowy 0,8-1,0 l, DOT 4, wym. co 2 lata 0,8-1,0 l, DOT 4, wym. co 2 lata
Napęd rozrządu pasek, wym. co 120 tys. km pasek, wym. co 160 tys. km
Filtr powietrza wym. co 60 tys. km wym. co 60 tys. km
Ceny zamienników (zł)
Filtr oleju/powietrza od 33/35 od 33/50
Klocki/tarcze hamulcowe od 100/410 od 100/410
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) od 400/380 od 400/380
Rozrząd kompletny (z pompą wody) od 595 od 470
Łożysko koła przedniego od 360 od 360
Wahacz przedni kompletny od 410 od 410
Reflektor/błotnik od 520/brak od 520/brak

Przeglądy droższe w ASO

Przegląd – Citroen C5 2,0HDI  po 15 tys. km w ASO wynosi ok. 800zł/ ASO Pułtusk /

Spalanie (wg EU; l/100 km) : 7,5/4,8/5,8

 

Spalanie średnie z testu : 6,1L/100km/wg komputera pokładowego / zmierzone : 6.3L/100km/ minimalne : 5,3L/100km

 

Przebieg testu : 0-70.000km

30 030 km Naprawa sprzegła – 1700zł

57900 km Wymiana linki maski silnika – 140zł

67720 km wymiana podnośnika szyby tylnej prawej – 590zł

Cennik z ASO

 

Moim zdaniem: Citroën C5  to samochód wart zainteresowania

Jeśli cenicie wysoki comfort podróżowania i nudzą was  niemieckie czy japońskie limuzyny, to C5 może być naprawdę ciekawym rozwiązaniem. Duży wybór jednostek napędowych, różne wersja nadwozia,  bogate wyposażenie standardowe, wysoki komfort jazdy – to wszystko naprawdę jest warte przemyślenia.

Citroen C5 III ma bardzo dość dobre opinie wśród samochodów używanych. Jest chętnie wybierany na taksówkę,dobrze sprawdzi się w roli niedrogiego w eksploatacji auta dla rodziny. WSzczególnie polecana wersja : Exclusive – z hydropneumatycznym zawieszeniem zapewnia bajeczny  komfort jazdy.